вівторок, 20 жовтня 2015 р.

Урок№ ___        Графіки рівномірного прямолінійного руху
Мета уроку:
Навчальна. Показати учням, як можна за допомогою графіків охарактеризувати рівномірний прямолінійний рух; формувати навички побудови графіків руху; акцентувати увагу учнів на застосуванні математичних знань у фізиці.
Розвивальна. Розвивати навички міжособистісного спілкування, творчу активність
Виховна. Виховувати почуття колективізму, інтересу до предмета.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
План уроку:
І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
1. Який рух називають рівномірним? Наведіть приклади.
2. Як знайти швидкість рівномірного руху тіла?
3. Назвіть одиниці швидкості руху.
4. Як обчислити шлях, пройдений тілом, якщо відомі швидкість його руху та час руху?
5. Як обчислити час руху, якщо відомі шлях і швидкість руху тіла?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Будуємо графік залежності шляху від часу для рівномірного руху тіла
Рис.1

Побудуємо графік залежності шляху, що долає велосипедист (див. рис. 1), від часу спостереження — графік шляху.
Для побудови графіка виконаємо таки дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних значень часу t руху спортсмена та шляху l, який він долає за цей час.
t, с
0
2
4
6
8
10
l, м
0
10
20
30
40
50

2. Проведемо дві взаємно перпендикулярних осі (рис.2).
Рис. 2                                         Рис. 3

3. Побудуємо точки з координатами: (0; 0), (2; 10), (4; 20), (6; 30), (8; 40), (10; 50).(рис.3)
4. З’єднаємо побудовані точки лінією (рис. 4). Отриманий відрізок прямої — графік шляху велосипедиста.
Рис.4

Велосипедист рухається рівномірно, тому шлях, який він долає, можна визначити за формулою l=5t — рівняння залежності шляху, який долає велосипедист, від часу спостереження.
У разі рівномірного руху графік шляху — це завжди відрізок прямої, нахиленої під певним кутом до вісі часу.
З'ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком шляху
Графік шляху дає багато корисної інформації. За графіком шляху можна:
1) дізнатися про характер руху тіла;
2) визначити шлях, який долає тіло за певний інтервал часу;
3) визначити швидкість руху тіла;
4) порівняти швидкості руху тіл: чим більше швидкість руху тіла, тим більший кут між графіком шляху та віссю часу (рис. 5).
Рис.5
Задача. За графіком шляху, який подолало тіло за 4 години (рис. 6), дізнайтеся: 1) як рухалось тіло; 2) який шлях подолало тіло за першу годину; за наступні дві години; 3) якою була швидкість руху тіла на кожній ділянці.
Рис.6
Розв’язання
Із графіка бачимо, що весь шлях складається з трьох ділянок, на кожній з яких тіло рухалось рівномірно (графік шляху тіла — відрізки прямих).
Ділянка І. За графіком шлях, який подолало тіло за першу годину, дорівнює 20 км, тому швидкість руху тіла становила:
Ділянка II. За наступні 2 години тіло по долало шлях
Відповідно швидкість руху тіла дорівнювала:
Ділянка III. Останню годину шлях не змінювався, отже, тіло зупинилось:
 
Аналіз результатів. Із графіка бачимо, що ділянка І графіка складає з віссю часу більший кут, ніж ділянка II. Тому ділянка І відповідає більшій швидкості руху тіла. Результат є цілком реальним.

Будуємо графік швидкості рівномірного руху тіла
Повернемося до велосипедиста, який рухається рівномірно зі швидкістю v = 5 м/с (див. рис. 7). Побудуємо графік залежності швидкості його руху від часу спостереження — графік швидкості руху.
Для побудови графіка виконаємо таки дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних моментів часу t руху спортсмена та швидкості руху v, яку він мав у ці моменти часу:
t, с
0
2
4
6
8
10
v , м/с
5
5
5
5
5
5
Рис.7
2. Проведемо дві взаємно перпендикулярних осі (рис.7).
3. Побудуємо точки з координатами (0; 5), (2; 5), (4; 5), (6; 5), (8; 5), (10; 5).
4. З’єднаємо точки лінією. Отриманий відрізок прямої — графік швидкості руху велосипедиста.
У разі рівномірного руху графік швидкості руху тіла — відрізок прямої, паралельної осі часу.

З'ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком швидкості руху тіла
Рис.8
Розглянемо графік швидкості руху деякого тіла (рис. 8, а) і дізнаємося про його рух якнайбільше.
1. Протягом інтервалу часу від 0 до 5 с і протягом інтервалу часу від 5 до 15 с тіло рухалось рівномірно, оскільки графік швидкості руху — відрізки прямих, які паралельні вісі часу.
2. Швидкість руху тіла протягом останніх 10 с спостереження більша, ніж протягом перших 5 с, оскільки друга ділянка графіка розташована вище від осі часу, ніж перша ділянка (рис. 8, б).
У даному випадку:
 — на інтервалі часу від 0 до 5 с;

 — на інтервалі часу від 5 до 15 с.
3. Можна визначити шлях який подолало тіло (згадайте: l=vt). Наприклад, за інтервал часу від 5 до 15 с тіло подолало шлях 90 м:
 
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Бесіда за питаннями
1. Який вигляд має графік шляху в разі рівномірного руху?
2. Як за графіками шляхів двох тіл порівняти їхні швидкості руху?
3. Який вигляд має графік швидкості рівномірного руху тіла?
4. Як за графіками швидкостей двох тіл порівняти їхні швидкості руху?
Розв’язування задач
1. За графіком залежності l(t), поданому на рис. 9, визначте швидкість руху автомобіля і побудуйте графік залежності v(t).
 
Рис.9                                                    Рис.10
Відповідь:   . Графік див. на рис. 10.
2. На графіку, поданому на рис. 11, виберіть ділянку, що відповідає рівномірному руху тіла, і визначте швидкість цього руху. Побудуйте графік залежності l(t), що відповідає цій ділянці, і визначте шлях, пройдений тілом за 2 с.
 
Рис.11                                                  Рис.12
Відповідь: Рівномірному руху відповідає ділянка АВ; ; графік див. на рис.12; для даної ділянки: l = 2t, при t = 2с  l = 4 м.)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VIІ. Домашнє завдання
Вивчити § 10, Вправа № 10 (2,3,4,5)



Немає коментарів:

Дописати коментар