ЛАБОРАТОРНІ РОБОТИ



Клас____  Прізвище та ім’я ___________________________ Дата _________

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3.

Тема. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами.
Мета: визначити методом рядів діаметр горошини, діаметр пшоняного зернятка, товщину нитки; оцінити точність вимірювань.
Обладнання: лінійка, невеликі посудини із пшоном і горохом, дві зубочистки, стрижень для ручки, нитка (№ 10) завдовжки близько 50 см.

Хід роботи
Підготовка до експерименту
Визначте ціну поділки шкали лінійки:
Слін.________________ =___________.
Експеримент
Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиці. Результати вимірювань діаметрів і товщини округліть до десятих.
1.                     Визначте методом рядів середнє значення діаметра горошини. Для вимірювання рядів скористайтеся зубочисткою. Для цього:
1)    Утворіть ряд (викладіть горошини впритул одне до одного) див. рис.1.
Рис.1
2)    Виміряйте довжину ряду горошин: L = ________.
3)    Порахуйте кількість горошин у ряді: n = ________.
4)    Знайдіть відношення :       .
2.                     Визначте методом рядів середнє значення діаметра пшоняного зернятка (по аналогії до попереднього).
L = ________;  n = ________; .
3.                     Виміряйте методом рядів товщину нитки. Для цього:
1)    Утворіть ряд (намотайте нитку багато разів на стрижень для ручки таким чином, щоб витки були розташовані в один ряд і впритул одне до одного) див. рис.2.
Рис.2
2)    Виміряйте довжину ряду нитки: L = ________.
3)    Порахуйте кількість витків у ряді: n = ________.
4)    Знайдіть відношення :





Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте хід і результати експерименту, відповівши наведені нижче запитання, запишіть висновок.
Сформулюйте висновок, у якому зазначте: чого ви навчилися в ході виконання роботи; які результати отримали; як можна підвищити точність експерименту; для чого можуть знадобитися навички, набуті в ході виконання роботи.
Висновок
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________


Додаткове завдання
За допомогою мензурки визначте середній об’єм однієї мисливської дробини. Для цього налийте з посудини воду в мензурку і визначте об’єм V1 цієї води. Тоді обережно вкиньте у мензурку 5–10 дробин та визначте об’єм V2 води і дробин. Дані вимірювань занесіть у таблицю. Проведіть відповідні обчислення. Дослід повторіть 2–3 рази з різною кількістю дробин.





Клас_______  Прізвище та ім’я ____________________ Дата _________



ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №4

Тема. Вимірювання періоду обертання та швидкості руху тіла по колу.
Мета: дослідити рівномірний рух тіла по колу, виміряти швидкість його руху, період обертання та обертову частоту.
Обладнання: пластикова кулька або інше невелике тіло (ґудзик, ключ, тягарець тощо), яке можна легко закріпити на нитці; аркуш паперу із зображенням двох кіл радіусами 15 і 20 см; міцна нитка завдовжки 50-60 см; секундомір; лінійка.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перед тим як виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.
1) Який рух називають рівномірним рухом по колу?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2) За якими формулами обчислюють період рівномірного руху тіла по колу, обертову частоту, швидкість руху? Якими є одиниці періоду обертання, обертової частоти, швидкості руху?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Прикріпіть кульку (або інше невелике тіло) до нитки. На вільному кінці нитки зробіть петлю, за яку ви будете тримати нитку, обертаючи тіло в горизонтальній площині.
Експеримент
Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиці.
1.      Виміряйте радіус одного із зображених на аркуші кіл (радіус колової орбіти).
2.      Надайте кульці обертання в горизонтальній площині по одному із зображених кіл (див. рисунок), намагаючись обертати її з незмінною швидкістю.
3.      Виміряйте час за який кулька здійснює 10-15 повних обертів.
4.      Повторіть дослід ще раз, із колом іншого радіуса.
  

Радіус кола R, м
Час руху
t, с
Кількість
обертів
N
Період
обертання
Т, с
Обертова частота
n, об/с
Швидкість руху
v, м/с













Опрацювання результатів експерименту
1. Обчисліть період обертання та обертову частоту.
2. Результати обчислень занесіть до таблиці.

Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) який рух ви сьогодні вивчали; 2) які фізичні величини вимірювали; 3) які результати отримали; 4) які чинники вплинули на точність вимірювання.
Висновок
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Творче завдання


1.  Поставте крейдою на одному з коліс автомобіля мітку.
2. Повільно й по можливості рівномірно й прямолінійно пересувайте іграшковий автомобіль уздовж столу. Виміряйте час протягом якого колесо автомобіля виконає 10—15 повних обертів.
3. Повторіть дослід ще раз, збільшивши швидкість руху автомобіля.
Радіус кола R, м
Час руху
t, с
Кількість
обертів
N
Період
обертання
Т, с
Обертова частота
n, об/с
Швидкість руху
v, м/с












 

Радіус колеса
R, м
Час руху
t, с
Кількість
обертів
N
Період
обертання
Т, с
Обертова частота
n, об/с
Швидкість руху
v, м/с


















Немає коментарів:

Дописати коментар