Клас____ Прізвище
та ім’я ___________________________ Дата _________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 3.
Тема. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами.
Мета: визначити методом рядів діаметр горошини, діаметр пшоняного зернятка,
товщину нитки; оцінити точність вимірювань.
Обладнання: лінійка, невеликі посудини із пшоном і горохом, дві зубочистки, стрижень
для ручки, нитка (№ 10) завдовжки близько 50 см.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
Визначте ціну
поділки шкали лінійки:
Слін.________________
=___________.
Експеримент
Результати
всіх вимірювань відразу заносьте до таблиці. Результати вимірювань діаметрів і
товщини округліть до десятих.
1.
Визначте
методом рядів середнє значення діаметра горошини. Для вимірювання рядів
скористайтеся зубочисткою. Для цього:
1)
Утворіть
ряд (викладіть горошини впритул одне до одного) див. рис.1.
2)
Виміряйте
довжину ряду горошин: L = ________.
3)
Порахуйте
кількість горошин у ряді: n = ________.
4)
Знайдіть
відношення
:
.
2.
Визначте
методом рядів середнє значення діаметра пшоняного зернятка (по аналогії до
попереднього).
L
= ________;
n =
________;
.
3.
Виміряйте
методом рядів товщину нитки. Для цього:
1)
Утворіть
ряд (намотайте нитку багато разів на стрижень для ручки таким чином, щоб витки
були розташовані в один ряд і впритул одне до одного) див. рис.2.
2)
Виміряйте
довжину ряду нитки: L = ________.
3)
Порахуйте
кількість витків у ряді: n = ________.
4)
Знайдіть
відношення
:
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте
хід і результати експерименту, відповівши наведені нижче запитання, запишіть
висновок.
Сформулюйте
висновок, у якому зазначте: чого ви навчилися в ході виконання роботи; які
результати отримали; як можна підвищити точність експерименту; для чого можуть
знадобитися навички, набуті в ході виконання роботи.
Висновок
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Додаткове завдання
За допомогою мензурки визначте середній об’єм однієї мисливської дробини.
Для цього налийте з посудини воду в мензурку і визначте об’єм V1 цієї
води. Тоді обережно вкиньте у мензурку 5–10 дробин та визначте об’єм V2
води і дробин. Дані вимірювань занесіть у таблицю. Проведіть відповідні обчислення.
Дослід повторіть 2–3 рази з різною кількістю дробин.
Клас_______ Прізвище
та ім’я ____________________ Дата _________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №4
Тема. Вимірювання періоду обертання та
швидкості руху тіла по колу.
Мета: дослідити рівномірний рух тіла по
колу, виміряти швидкість його руху, період обертання та обертову частоту.
Обладнання: пластикова кулька або інше
невелике тіло (ґудзик, ключ, тягарець тощо), яке можна легко закріпити на
нитці; аркуш паперу із зображенням двох кіл радіусами 15 і 20 см; міцна нитка
завдовжки 50-60 см; секундомір; лінійка.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перед тим як виконувати
роботу, переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання.
1) Який рух називають
рівномірним рухом по колу?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2) За якими формулами
обчислюють період рівномірного руху тіла по колу, обертову частоту, швидкість
руху? Якими є одиниці періоду обертання, обертової частоти, швидкості руху?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Прикріпіть кульку (або інше
невелике тіло) до нитки. На вільному кінці нитки зробіть петлю, за яку ви
будете тримати нитку, обертаючи тіло в горизонтальній площині.
Експеримент
Результати всіх вимірювань відразу
заносьте до таблиці.
1. Виміряйте радіус одного із зображених на аркуші кіл (радіус
колової орбіти).
2. Надайте кульці обертання в горизонтальній площині по одному із
зображених кіл (див. рисунок), намагаючись обертати її з незмінною швидкістю.
3. Виміряйте час за який кулька здійснює 10-15 повних обертів.
4. Повторіть дослід ще раз, із колом іншого радіуса.
Радіус кола R, м
|
Час руху
t, с
|
Кількість
обертів
N
|
Період
обертання
Т, с
|
Обертова частота
n, об/с
|
Швидкість руху
v, м/с
|
Опрацювання результатів експерименту
1. Обчисліть період обертання
та обертову частоту.
2. Результати обчислень
занесіть до таблиці.
Аналіз експерименту та його результатів
Проаналізуйте експеримент і
його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) який рух ви
сьогодні вивчали; 2) які фізичні величини вимірювали; 3) які результати
отримали; 4) які чинники вплинули на точність вимірювання.
Висновок
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Творче завдання
1. Поставте крейдою на одному з коліс автомобіля
мітку.
2. Повільно й по можливості
рівномірно й прямолінійно пересувайте іграшковий автомобіль уздовж столу.
Виміряйте час протягом якого колесо автомобіля виконає 10—15 повних обертів.
3. Повторіть дослід ще раз,
збільшивши швидкість руху автомобіля.
Радіус кола R, м
|
Час руху
t, с
|
Кількість
обертів
N
|
Період
обертання
Т, с
|
Обертова частота
n, об/с
|
Швидкість руху
v, м/с
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Радіус колеса
R, м
|
Час руху
t, с
|
Кількість
обертів
N
|
Період
обертання
Т, с
|
Обертова частота
n, об/с
|
Швидкість руху
v, м/с
|
Немає коментарів:
Дописати коментар